index

I en värld där digital marknadsföring dominerar kan det vara lätt att glömma bort kraften i fysiska reklambärare. Men ibland är det just det enkla som fungerar bäst – och här kommer rollupen in i bilden. Lätt att använda, portabel, kostnadseffektiv och tydlig. En riktig klassiker som fortfarande levererar.

Vad är då en rollup?

En rollup är en fristående reklambanner som rullas upp från en kassett i botten och hålls uppe av en teleskopisk stång. Den är designad för att snabbt monteras på plats, och lika enkelt packas ihop i sin praktiska bärväska.

Med ett tryck i stående format – 85x200 cm eller 100x200cm – fungerar den som ett visuellt skyltfönster för ditt varumärke, produkt eller kampanjbudskap.

 

Fördelar med rollups

Rollups är populära av goda skäl. Här är några av de största fördelarna:

- Portabla – de väger lite och tar minimalt med plats vid transport.

- Enkla att montera – du behöver inga verktyg. En person klarar det på under en minut.

- Prisvärda – jämfört med andra reklamlösningar ger de mycket exponering för pengarna.

- Återanvändbara – med rätt förvaring kan de användas vid många tillfällen.

- Anpassningsbara – du bestämmer layout, färger, budskap och storlek.

 

Hur designar man en bra rollup?

Designen är avgörande för om din rollup kommer bli säljande eller inte. En bra rollup är inte överfylld med text, utan fokuserar på att snabbt fånga blicken. Här är några tips:

- Placera gärna loggan högt – det är ofta det första som syns.

- Använd en kraftfull rubrik – gärna en fråga eller lösning på ett problem.

- Inkludera en tydlig CTA (call to action) – t.ex. en webbadress, QR-kod eller erbjudande.

- Använd bilder – En eller flera bilder som förstärker budskapet. Bilder är oftast det första man ser.


Vilken storlek ska min rollup ha?

I vår shop hittar du två olika storlekar, detta är dem absolut vanligaste vi säljer. Det finns större rollups att köpa men man ska ha i åtanke att ju större rollup, ju mer plats tar den, både ihopfälld och uppställd. Skulle du vara intresserad av en annan typ än du hittar i shopen, är det bara att maila oss på shop@signsolutions.se. 

85x200cm - Tar minimalt med plats och går att ställa nästan var som helst. Den är också vår mest populära rollup.

100x200cm - Lite extra bredd och synlighet, passar bra för platser där man har lite mer plats.

 

Är rollups lämpliga för utomhusbruk?

Vanliga rollups är i första hand anpassade för inomhusbruk och bör inte användas utomhus. Anledningen är att de flesta standard rollups har en lätt konstruktion med en aluminiumkassett och en tunn stödstång, vilket gör dem känsliga för vind och väder. (Detta eftersom man vill att dem ska vara lätta att transportera)

Redan en lätt bris kan få en rollup att välta eller röra sig, och fukt eller regn kan skada mekaniken.

 

Är det värt att satsa på en rollup?

Om du bara ska ha en enda fysisk marknadsföringsprodukt, så skulle jag rekommendera att köpa en rollup. För företag, föreningar och organisationer som syns fysiskt är det en låg kostnad för hög synlighet.
Det är inte den mest tekniskt avancerade lösningen – men just därför är den så effektiv: tydlig, enkel, mobil och hållbar.

Du får ett professionellt intryck till ett litet pris – och det kan göra stor skillnad i hur du uppfattas.

1. Du deltar i mässor, event eller kundmöten

Rollups är perfekta för att skapa synlighet i stökiga miljöer. De fungerar som en visuell förlängning av ditt varumärke och ger besökare en snabb uppfattning om vad du erbjuder – utan att du behöver säga ett ord.

2. Du vill ha något portabelt och återanvändbart

En rollup väger ofta bara några få kilo, monteras på under en minut och kan packas ner i en väska. Den kan enkelt tas med till nya platser och användas om och om igen. Det gör den mycket kostnadseffektiv på sikt.

3. Du vill kommunicera något enkelt och tydligt

Rollups lämpar sig väl för korta budskap, erbjudanden, logotyper och kontaktuppgifter. För besökare eller kunder som bara har några sekunder att titta – som på en mässa eller i ett väntrum – är det ett utmärkt medium.

4. Du har en begränsad marknadsbudget

För runt 1000–lappen får du ett professionellt tryckt reklammaterial som kan användas i flera år. Jämfört med t.ex. digitala displayer, popup-väggar eller byggskyltar är rollups mycket prisvärda.

 

När är det inte lämpligt att köpa en rollup?

1. Om du aldrig syns fysiskt

Om du bara jobbar digitalt (t.ex. e-handel, distanskurser eller onlinekonsulting) och aldrig ställer ut på event eller möter kunder fysiskt, då kanske pengarna gör mer nytta i t.ex. SEO, annonser eller video.

2. Om du ofta byter budskap

Det går att byta budskap i en rollup, men det krävs lite handpåläggning. I dem fallen kan det vara mer lämpligt med tex en gatupratare, där du byter budskap på bara några sekunder.

3. Om du behöver visa mycket information

Rollups är inte bra för detaljerade texter, många bilder eller komplexa tabeller. Budskapet bör vara enkelt. För utbildning, instruktioner eller interaktiva presentationer är andra format bättre.

 

Rollup i kontorsmiljö

Hur monterar man en rollup?

Att montera och demontera en rollup är bland det enklaste man kan göra.

- Fäll ut båda fötterna på undersidan av rollupen. 

- Fäll ut den medföljande aluminiumpinnen och sätt in den i hålet på baksidan av rollup-kassetten.

- Dra upp bilden från kassetten och fäst den vid pinnen.

-Redo! Det kan knappast bli enklare.

Den medföljande bärväskan när du köper rollupen innebär att du alltid har en plats att förvara den och inga delar går förlorade.

 

Hur gör man en tryckfil till en rollup?

Det är inte så svårt som det kanske kan verka att göra en tryckfil, här är det du behöver tänka på;

Din fil behöver vara samma storlek som rollupen plus 200mm extra nertill, det vill säga 85x220cm eller 100x220cm och vara i format pdf eller epsDet extra materialet i nederkant behövs för monteringen i kassetten. Dessa 200mm kommer ej synas, så lägg ingen information här.

Om du har bilder i filen bör de vara på minst 90dpi, men gärna upp mot 150dpi för att få bästa skärpan i bilden. Rollups kommer man ofta ganska nära så då är det viktigt med hög upplösning på bilden.

För att få korrekt färgåtergivning behöver din fil vara i färgskala PMS eller CMYK, då det är detta som våra maskiner trycker.

Ett tips när du ska designa din tryckfil är att läsa vår guide om hur du skapar en tryckfil, där hittar du det mesta du behöver veta om färghantering, bilder och exportering.

Grafisk hjälp

Tycker du att det känns komplicerat att göra eget original står vi gärna till tjänst. Du kan då enkelt köpa till grafisk hjälp, så tar vi hand om framställandet av ditt original.  

 

För ytterligare information om rollups, kika in på vår hemsida www.signsolutions.se

 

Har du frågor?

Tveka inte att höra av dig till oss!