Kontakta oss
Lilla banderollguiden
De flesta har säkert koll på vad en banderoll är, men det kan vara klurigt att veta hur stor banderoll man behöver, eller hur den bör hanteras.
Här hittar du lite bra information om vad du ska tänka på.
Om du vill läsa mer ingående om banderoller hittar du en massa bra info på banderollguiden på vår hemsida.


Vilken storlek på banderoll ska jag köpa?
Hur stor banderoll du behöver beror på syfte, placering och
synavstånd. Här är några riktlinjer för att hjälpa dig välja rätt storlek:
120x60cm = Mindre banderoller för butiker, inomhusevent och på staket.
240x120cm = Perfekt för marknadsföring utanför
butiker, företag eller på mässor.
350x120cm = Vanliga vid utomhusevent, konserter och marknader.
450x150cm = Bra för reklam längs vägar, vid idrottsarenor och byggarbetsplatser.


Hur stor behöver texten vara?
Textstorleken på banderollen beror på vilket avstånd man ska kunna läsa texten på, så kallat betraktningsavstånd.
Om banderollen ska läsas på avstånd behöver texten vara tillräckligt stor för att kunna läsas. Man brukar använda sig av riktlinjerna 1:200.
Dvs 15mmx200 = 3000millimeter (3 meter)
Synavstånd 3 meter = ca 15mm höga bokstäver
Synavstånd 6 meter = ca 30mm höga bokstäver
Synavstånd 12 meter = ca 60mm höga bokstäver
Synavstånd 22 meter = ca 110mm höga bokstäver
Synavstånd 40 meter = ca 200mm höga bokstäver


Vilka färger ska jag ha på banderollen?
Det är bra att använda sig av färger som man har i sin logotyp, det hjälper till att hålla ihop varumärket och ger ett enhetligt intryck.
Men man bör även ta i beaktning vilka kontraster man har i färgerna på sin design. Det är till exempel svårt att läsa en gul text på en vit bakgrund, även om man har tillräckligt stor text.
Jo en banderoll är ofta något som man passerar ganska snabbt. Till exempel när man sitter i bilen eller på cykeln. Då behöver betraktaren hinna med att registrera all info som står, annars blir budskapet otydligt och kan även bli missvisande.
Var tydlig och lägg hellre mer information på tex hemsidan där man kan gå in och läsa senare i lugn och ro.
Till exempel kan det vara bättre att skriva "Byte av däck 299:-" och din logotyp än att skriva "Vi kan hjälpa till med att byta däck, göra hjulinställning, serva bilen. Ring och boka tid, vi har öppet måndag till fredag 8-17.00". All den texten hinner man sällan läsa och risken finns då att man inte når ut med sitt budskap alls.


Hur sköter man om en banderoll?
För att få så lång livslängd som möjligt på banderollen finns det vissa saker man kan göra (och inte bör göra)
- Ta bort grov smuts med en mjuk borste eller skaka av damm och löst skräp.
- Rengör den med ljummet vatten och mild tvål.
- Låt lufttorka.
- Undvik starka kemikalier då det kan skada trycket och materialet.
- Förvara den hoprullad på en torr plats.
- Undvika att vika den för att undvika veck.
- Ta ner den om det blåser mer än 18m/s.
Undvik:
– Högtryckstvätt – Kan skada trycket och materialet.
– Hårda borstar – Kan repa ytan och bleka trycket.
Förvaring
– Rullas ihop istället för att vikas – Förhindrar veck och sprickor.
– Förvara torrt och svalt – Undvik direkt solljus och fukt.
– Skydda med plast eller tygpåse – För att hålla borta damm och smuts.
– Undvik att lägga tunga saker ovanpå – Kan skada trycket.
Steg för steg guide:
1. Designa din banderoll i ett ritprogram som tex Adobe Illustrator eller liknande.
2. Konvertera alla eventuella texter till kurvor.
3. Om du har bilder bör de vara på minst 90dpi, men gärna upp mot 150dpi för bästa resultat.
4. Gör din fil med 5mm utfall, dvs om banderollen ska bli 1200x600mm behöver ditt original vara 1205x605mm. Detta kallas för utfall och säkerställer att det inte blir några vita kanter.
5. Spara ut din fil som högupplöst pdf.
Om du önskar ytterligare information om banderoller, hittar du det på vår hemsida signsolutions.se