index

 

1.    Inledning – syfte med hållbarhetspolicy för Sign Solutions AB

 

1.1 Hållbarhet för Sign Solutions AB

Vi på Sign Solutions AB integrerar hållbarhet i hela vår verksamhet – från idé till färdig produkt. Genom att arbeta med kvalitetsmaterial och långsiktiga leverantörer minimerar vi miljöpåverkan och ökar livslängden på våra lösningar. Vi strävar efter effektiv produktion, minskat avfall och tydlig återvinningskommunikation. Vår helhetslösning minskar transporter och resursslöseri. Social hållbarhet är lika viktig – vi bygger starka relationer med kunder, medarbetare och partners genom ansvar, transparens och engagemang. Hållbarhet för oss är att skapa värde som håller – för människor, miljö och affär.

Hållbarhetsarbetet för oss handlar om vad vi kan påverka. Vi ska inte tävla eller konkurrera med någon annans hållbarhetsresa. Vi ska ta vårt ansvar där vi påverkar mest och kan bidra mest. Vi arbetar datadrivet och inom områden där vi har möjlighet att mäta och följa upp. Materialval är t.ex. en stor påverkan för oss och därmed ett område där vi ska arbeta mycket fokuserat.

 

1.2 Hållbarhetsarbetet kopplat till vår affärsidé och våra värderingar

Vår affärsidé är att vi levererar helhetslösningar inom visuell kommunikation – från skiss till färdig produkt – med fokus på kvalitet, effektivitet och kundnöjdhet. Våra värderingar genomsyras av kvalitet i varje led – genom att använda hållbara högkvalitativa material, från pålitliga leverantörer. Långsiktiga relationer -vilket främjar socialt hållbarhet och ansvarstagande. Effektivitet och enkelhet – minskar resursslöseri genom samordnade lösningar. Det lilla extra innebär ett engagemang som även omfattar miljö och samhällsansvar.

 

  • Intressenter och analys av värdekedja

Medarbetare, kunder, leverantörer och samarbetspartners påverkar och påverkas av vårt hållbarhetsarbete. Primärt analyserar vi vad vi kan göra inom vår egen verksamhet, hur våra leverantörer arbetar samt egna och leverantörers transportörer. Sekundärt tittar vi på hur vi kan stötta kunderna i deras användning för att optimera livslängd och användning samt deras avfallshantering av vårt producerade material.

 

2.    Kvalitetsmål – Sign Solutions AB

Helhetskvalitet i varje projekt

Vi ska säkerställa hög kvalitet i varje steg – från idé och design till produktion och leverans – för att uppnå maximal kundnöjdhet.

Materialval med långsiktig hållbarhet

Endast produkter och material från certifierade och pålitliga leverantörer ska användas för att garantera hållbarhet, funktion och estetik.

Professionell och prisvärd leverans

Vi ska erbjuda lösningar som kombinerar professionell utförande med kostnadseffektivitet, utan att kompromissa med kvalitet.

Trygghet och transparens för kunden

Kunder ska känna sig trygga genom tydlig kommunikation, transparenta processer och pålitlig service.

Leveransprecision

100% av våra projekt ska levereras inom överenskommen tid, utan att tumma på kvalitet.

Kompetensutveckling

All personal ska ha relevant utbildning och certifiering inom sina arbetsområden. Fortlöpande kompetensutveckling ska erbjudas årligen. Flera medarbetare är certifierade i PPF & Wrapping.

Kontinuerlig förbättring

Vi ska aktivt arbeta med att identifiera förbättringsområden i våra processer och produkter genom kundfeedback, intern revision och kvalitetsuppföljning.

Uppföljning:

Kvalitetsmål följs upp dagligen med samtliga medarbetare. Vi har daglig kontroll då vi dokumenterar eventuella avvikelser och reklamationer och tar fram handlingsplan för varje enskilt ärende. Reklamationsärende dokumenteras i vårt affärssystem Monitor.

 

3.    Organisation och ansvar

Ledningen ansvarar för att systemet är implementerat och följs upp. Platschef samordnar arbetet mellan kolleger och alla medarbetare följer rutiner och bidrar till förbättringar. Vi har ett förbättringssystem som vi har genomgång på dagligen. Hållbarhetsarbetet sker dagligen och vi följer upp status, måluppfyllelse och utveckling på kontorsmöte månadsvis. Fokus ligger på vårt kvalitets – & miljöarbete.

 

  • Förankrat ansvar och årlig uppföljning.

I vår hållbarhetspolicy så fokuserar vi på kvalitetspolicy och miljöpolicy. Hållbarhetspolicyn innefattar, 1. Ekologisk hållbarhet. 2. Social hållbarhet. 3. Ekonomisk hållbarhet. Formalisera mål och rutiner, följer upp arbetet kontinuerligt och förankrar det i hela organisationen.

Platschef informerar medarbetare om vår hållbarhetspolicy och presenterar de olika delarna i detalj. På månadsmöte för alla medarbetare har vi en punkt på agendan där vi pratar om status i vår hållbarhetspolicy. Genomgång av mål och måluppfyllelse. Årligen ska platschef göra en revidering av hållbarhetspolicyn och informera medarbetare.